Hardlopen in de achterhoek

Voor wie regelmatig aan hardlopen doet is het de moeite waard om ook eens een hardloopwedstrijd in de achterhoek in te plannen. Er zijn verschillende soorten wedstrijden en afstanden. Maar vaak zijn deze wedstrijden wel in een mooie bosrijke omgeving met veel zuurstof en natuurlijk ook lastige omstandigheden. Ook voor wie regelmatig een rondje aan het joggen is kan een wedstrijd een leuke aanvulling zijn op de wekelijkste trainingen en bovendien kun je direct ook zien hoe het met je conditie zit bij een echte wedstrijd.

Er zijn jaarlijks verschillende hardloopwedstrijden in de achterhoek. Hierbij de meest bekende voor jou op een rijtje.

  • Maron Achterhoek Run,
  • Herfstloop in Babberich,
  • Kaak Kanonsloop in Groenlo,
  • Lochem Trail in Lochem,
  • Blubberrun in Linde,
  • Boekeldercross in Aalten,
  • Grote Veldloop in Vorden,
  • Pingelloop in Haaksbergen,
  • Herfstrun in Beek,
  • Montferlandrun in s-Heerenberg.

Goed voorbereid meedoen aan de wedstrijd

Wanneer je besluit aan een hardloopwedstrijd mee te doen zul je wel goed voorbereid moeten zijn. Wanneer je nog nauwelijks heb getraind en denkt dat kan ik wel even doen zo een wedstrijd zul je snel van de koude kermis terugkomen. Wanneer je bijvoorbeeld een 5Km wedstrijd mee wilt doen moet je wel minimaal een half uurtje in de benen hebben zitten.

Ook is het belangrijk om naast je trainingen ter voorbereiding voor een loopwedstrijd ook je materiaal aan te passen. Loop wel op goede hardloopschoenen en gebruik een goed sporthorloge die je hartslag goed in de gaten houdt. Veel hardlopers zullen in de wedstrijd snel te hard lopen en zich hierdoor snel overbelasten. Wanneer je meer op je hartslagdrempels loopt zal dit veel beter gaan. Voor meer informatie kijk gerust hier naar de beste sporthorloges van 2019.

Drink op tijd

Wanneer je een wedstrijd gaat beginnen is het belangrijk dat je al ruimschoots voor de wedstrijd voldoende vocht hebt ingenomen. Maar ook tijdens de wedstrijd is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Je verliest behoorlijk veel vocht en zeker bij langere afstanden is het aanvullen van de vochtbalans bepalend voor je prestatie. Bovendien zal je minder snel last krijgen van blessures omdat afvalstoffen op deze manier ook beter worden afgevoerd. Drink dus altijd op plekken waar dit ook wordt aangeboden tijdens de wedstrijd.

Verken het parcours

Veel hardlopers komen wat eerder naar een wedstrijd of zoeken op voorhand uit welk parcours wordt afgelegd. Wanneer je de mogelijkheid hebt dan is het zeker verstandig om het parcours van te voren even te fietsen of te rijden. Het is dan tijdens de wedstrijd wat meer bekend en hier gebruik je vaak de kracht van de herkenning om ook precies te weten wat nog gaat komen. Niet alleen voor ervaren hardlopers maar zeker ook voor beginnende kan dit een handige voorbereiding zijn.

Tot slot is het natuurlijk het leukste om met meerdere vrienden deel te nemen aan een wedstrijd. Je hebt dan een gemeenschappelijk doel en kun je elkaar stimuleren. Wanneer je dus met je trainingsmaatjes of loopgroepje aan een wedstrijdje wilt deelnemen schroom dan niet om een leuke wedstrijd in de achterhoek in te plannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *